7 maj 2014

Nethouse – Örebro Konstskola = Sant

IT-konsultföretaget Nethouse och Örebro Konstskola har inlett ett samarbete. Nethouse är strukturerade, driftiga och arbetar med fokus på IT-lösningar för kunden. Örebro Konstskola utvecklar unga konstnärer som skapar utanför ramarna. Två helt olika världar som förmodligen förmeras av varandras kvaliteter. Ja, ungefär så sa de två ledarna, Nethouse VD Fredrik Stenman och konstskolans rektor Peter Ekström, när de invigningstalade 6 mars. Unga konstnärer får möjlighet att i perioder göra utställningar i Nethouse lokaler på Drottninggatan 2 i Örebro och den fysiska arbetsmiljön blir därmed än mer stimulerande.
Nethouse instiftar också ett helt nytt konststipendium på 20 000 kr. Det blir det största konststipendiet i Örebro. Kriteriet för att erhålla stipendiet är bl a att den sökande går eller har gått på Örebro Konstskola.
Med andra ord fler möjligheter för unga blivande konstnärer och mer stimulans och input på jobbet för anställda på Nethouse. En bra konstruktion!

Risbergska skolan, en inte fullt så charmig miljö som ovan, men lika fullt fylld av unga människor med potential. Framför allt också en mer mångkululturell miljö.
Inför en klass på ca 25 elever berättar jag om projektet Min farfar kom till Sverige. Sedan ber jag om deras tankar och funderingar. Vad tänker de på, vad är viktigt i deras liv, vad skulle de skriva om och vem skulle de skriva till?
Min danska familj skrev om sjukdomar, brist på arbete, sexuella trakasserier på jobbet, oro för om en son dricker för mycket, pengar, brist på mat och bränsle, kriget, kärleksbekymmer – ja allt sådant som hör livet till. Och så berättar jag att jag vill få människor att reflektera över rasism och främlingsfientlighet för breven visar så tydligt att vi människor är de samma, vilken tid och plats vi än kommer ifrån.
Lite nervöst var det att stå inför klassen, men jag fick en applåd och det kändes väldigt gott. På vägen hem tänker jag att när de är igång med sina brev så kan man kanske få något media att göra ett reportage om eleverna och deras skrivande. Eller vad säger ni om det elever?

Om några dagar öppnar en utställning med verk av Lars Vilks i Malmö.  Det blir parafraser på målningar, var och en med rondellhundsgaranti, lovas det från Rönnquist och Rönnquist hemsida. Förmodligen också med polishundsgaranti, tänker jag, då även konstnären kommer att närvara vid vernissagen. Detta skrivs med anledning av inlägget  4 maj som bl a handlade om att göra ett ”statement” med och genom konst.

På första bilden från vänster Fredrik Stenman, Maria Zika projektledare för konstsamarbetet och Peter Ekström Örebro konstskola.
Andra bilden Risbergska skolan och en text med nedräkning inför studenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar