15 aug. 2014

Lev livet som det är, en gåva som man får, jag har gett den till dig min älskade dotter

Som tonåring arbetade jag extra under helgerna på ett ålderdomshem; Borgerskapets Änkehus i Stockholm. Innan dess hade jag trott att mognad och klokskap var något som kom med åldern. Så besviken jag blev när jag insåg att så var inte fallet. Senare har jag förstått att det bl a är erfarenheter, omgivning och vilja som skapar mognad.

En tonåring skriver här till projektet, och till sitt framtida barn, om det som är viktigt i livet och värt att lägga tid på. Det handlar om att vara sig själv och prioritera det som verkligen får en att må bra, långt bort från ytligheter och andras åsikter. Det handlar om nära och kära och att ta tillvara på nuet för det är det enda vi har.

Vår brevskrivare är bara 18 år, men så ofantligt klok i sitt resonemang. Samma tankar genomsyrar de danska breven från Ottos föräldrar till den utvandrade sonen; lev livet och ta till vara möjligheter och var god mot dem som du har förmånen att ha i ditt liv.

Läs brev nr 9 på Läsarbrev

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar